Mmmmmmmmmmassage!

Uitgeblust, opgebrand of gewoon zin in een verwennerij? Niets werkt zo ontspannend en verlichtend als een massage. De oude Egyptenaren, Grieken en Romeinen deden het om gezond te blijven of voor pure ontspanning. Het verjaagt stress, geeft nieuwe energie en je wordt er ook nog blijer van!

“Wat is het toch heerlijk om vrouw te zijn,” verzucht ik wel eens wanneer een van mijn vriendinnen troostrijk mijn schouders masseert als ik in een dipje verkeer. Want ondanks onze vrijdenkende cultuur wordt het zomaar aanraken van elkaar nog steeds niet normaal gevonden en al zeker niet onder mannen.  Ik zou eerlijk gezegd ook wat raar opkijken als ik bij thuiskomst mijn vriend met een van zijn vrienden masserend op de bank aan zou treffen. Een vriendin die ooit in India woonde vertelde me dat iedereen elkaar daar masseert en dat die gewoonte er met de paplepel wordt ingegoten. Terecht, want elkaar aanraken is juist heel essentieel. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat mensen die regelmatig worden aangeraakt gelukkiger èn gezonder zijn. Er is bovendien weinig dat zoveel voldoening geeft als het masseren van iemand die je dierbaar is. Masseren is dus eigenlijk een vaardigheid die iedereen zou moeten beheersen en met een beetje algemene kennis kom je al een heel eind.

Strijken, wrijven, kneden en duwen
Met je handen - of met een ander lichaamsdeel zoals de onderarmen of de ellebogen - glijd je over de huid en oefen je druk uit op de onderliggende spieren. Dit gebeurt in een reeks bewegingen die bestaan uit strijken, wrijven, kneden en duwen, die rustgevend, maar ook stimulerend kunnen zijn. In feite heeft massage zelf geen rechtstreeks effect op het lichaam. Omdat de normale lichaamsfuncties worden gestimuleerd brengt het een proces op gang waarop het lichaam reageert. Massage geeft je lijf als het ware een duwtje in de goede richting, waardoor het weer beter gaat functioneren. In onze wereld die steeds meer overprikkeld en steeds minder gevoelig wordt, biedt massage de kans om weer optimaal contact met ons lichaam te maken en het weer helemaal te voelen. Je krijgt daardoor weer het gevoel één samenhangend deel te zijn, in plaats van een verzameling losse delen.

Wat heb je nodig?
Masseren kan op heel veel manieren en bijna ieder plekje komt ervoor in aanmerking. Een snelle nek- of schoudermassage kan je altijd en overal geven. Zorg er echter wel voor dat je partner rechtop zit of goed ligt (en zorg er zelf ook voor dat je eigen houding ontspannen blijft!). Als je van plan bent een totale lichaamsmassage te geven, moet je wel wat voorbereidingen treffen. Voor een optimale ontspanning is het belangrijk dat de ruimte warm genoeg is en dat er een aangename sfeer heerst. Dus geen felle lampen, eerder wat gedempt licht. Trek de stekker van de telefoon eruit of zet het antwoordapparaat aan. Een zacht muziekje en een inspirerend geurtje met wat wierook of een geurbrander, kunnen de ontspanning desgewenst nog wat verhogen.  Masseren kan op een (niet te zacht) bed of anders op wat dekens of een dekbed op de vloer. En tenslotte is er de massage-olie; onmisbaar om soepeltjes  mee over de huid te kunnen glijden. Pure amandelolie is al prima. Maar je kunt ook één van de vele, speciaal voor dit doel vervaardigde oliën gebruiken. Wanneer je aan een basisolie nog enkele druppels etherische olie toevoegt kan je nog meer resultaat uit je massage halen. Enkele handdoeken voorkomen geklieder en kunnen over lichaamsdelen die niet gemasseerd worden gelegd, zodat deze niet afkoelen.

Belangrijke tips bij een lichaamsmassage:

  • Masseer nooit kort na een maaltijd. Gedurende de vertering van voedsel, kan de druk die er bij het masseren wordt uitgeoefend, onaangenaam zijn;
  • Drink kort vóór of na de massage geen alcohol. De opname ervan wordt erdoor versneld en het effect van de massage neemt erdoor af;
  • Werk altijd in de richting van het hart;
  • Plan de massage zo dat je allebei geen haast hebt, zodat je allebei ontspannen bent.

Wanneer naar een specialist?
Fysiotherapeut Marco Lysen: “Zo één keer in de maand je laten masseren is bepaald geen overbodige luxe. In de Romeinse badhuizen deden ze niet anders.  Je zit daardoor lekkerder in je vel en functioneert dus beter. Ik zie het daarom ook als pure preventie. Er zijn tegenwoordig gelukkig veel goede masseurs. Als de pijn echter aanhoudt, vermeerdert of als iemand is gevallen neem dan absoluut géén risico en richt je tot een specialist.”

Enkele Westerse technieken
Effleurage is een strijkende beweging met je vlakke hand, waarbij je nauwelijks druk uitoefent. Het is een prima manier om de opgebrachte massage-olie over het gehele lichaam te verdelen en zo de spieren te ontspannen;
Trekken klinkt niet echt ontspannend, maar is het wel! Plaats je handen naast elkaar aan de zijkant van het lichaam van je partner (begin bij de heupen en eindig bij de oksels) en trek ze één voor één met vlakke hand naar boven;
Petrissage is een beweging waarbij de zachte delen van het lichaam, zoals benen, billen en bovenarmen wat dieper worden aangepakt. Neem een flink stuk huid en spieren tussen duim en vingers en druk eerst met je duimen de spier weg, waarna je deze met je vingers weer terug rolt;
Vibreren vereist meestal wat oefening en werkt heel ontspannend. Plaats hiervoor je vingertoppen of vlakke hand op het lichaam en laat ze trillen terwijl ze als het ware aan de huid ‘geplakt’ blijven;
Cirkelen kan met één platte hand of twee handen op elkaar(voor meer kracht) worden verricht. De zachte ronddraaiende beweging  hebben een kalmerend effect en is ook geschikt om (voorzichtig!) op de buik uit voeren;
Drukken doe je met de kussentjes van je duimen. Gebruik deze techniek om spieren in een specifiek, klein gebied los te maken. Dit werkt het meest effectief in een zacht, gevoelig gebied waar je tot op het bot kunt doordrukken;
Rekken geeft een gevoel van ruimte en reduceert de spierspanning. Zorg er altjjd voor dat de spieren al opgewarmd zijn. Je strekt de nek en de ruggegraat door je handen op de borst van je partner te leggen, waarbij je vingertoppen naar beneden wijzen. Trek nu je handen in één beweging over de schouders, langs de nek omhoog en vorm ze tot kommetjes waarin je het hoofd steunt. Trek het hoofd zo voorzichtig naar je toe. Houd even vast en laat dan los;
Strijken is een goede techniek om een massage mee af te sluiten. Strijk met de toppen van je vingers over het gehele lichaam.

Enige traditionele technieken uit het Oosten
Ayurvedische massage is afkomstig van de Ayurveda, een eeuwenoude Indiase geneeskunst. Volgens deze leer wordt ons lichaam door drie ‘dosha’s’ (energiestromen) beheerst. ‘Vata’ staat voor beweging, ‘pitta’ voor stofwisseling en ‘kapha’ voor groei en opbouw. Deze massage zorgt er onder meer voor dat de dosha’s meer in balans komen, zodat je lichaam weer in optimale conditie komt;
Shiatsu-massage komt uit Japan en richt zich op de meridianen (energie-banen) in het lichaam. Door op bepaalde punten druk uit te oefenen, worden blokkades opgeheven en kan de energie weer vrijelijk door je lichaam stromen;
Voetreflexmassage werkt net zoals shiatsu op de energiebanen in het lichaam. Op de voetzolen liggen heel veel drukpunten die corresponderen met organen en spieren in je lichaam. Door op die punten te drukken of deze stevig te masseren, werk je dus aan het totale lichaam. Om te voorkomen dat je met je vingers wegglijdt, kan je hierbij beter geen massage-olie gebruiken.
Thaise massage kent maar weinig spelregels, is sensueel en daarom een perfecte inleiding voor een vrijpartij. De beste technieken hiervoor zijn het strijken met de vlakke hand en het draaien van cirkels. Het gaat er hierbij vooral om dat je juist een bepaalde afstand bewaart, zodat de spanning alleen maar groter wordt. Door tenslotte in kleiner wordende cirkels de meer ‘seksueel geladen plekken’ te benaderen, wordt de massage steeds sensueler.

Snelle losmaker voor nek en schouders
In onze drukke tijd zijn verkrampte spieren in nek en schouders de meest voorkomende klacht. Op deze manier kan je elkaar snel wat verlichting geven:
Laat je partner op een stoel zitten en ga erachter staan. Plaats nu je duimen op de plek waar de spieren van de nek naar de zijkant lopen en druk er een paar seconden op. Let erop dat je alleen maar drukt. Verplaats nu je duimen naar beneden terwijl je dezelfde handeling herhaalt. Ga zo door totdat je tussen de schouderbladen bent beland. Volg op die manier de vorm van de schouderbladen. Sluit de massage af met wat knedende bewegingen van de schouders en wrijf met de vlakke hand een aantal keer langs de ruggengraat van boven naar beneden.

Massage op het werk!
WorkMassage® geeft massages bij bedrijven. Na een behandeling van 15 minuten (waarbij je niet uit de kleren hoeft) voel je je  weer als herboren. Ze komen op afspraak langs met de speciaal hiervoor ontworpen massagestoel. Ontspannen op een snelle, effectieve en vooral plezierige manier.

Voor meer informatie:
WorkMassage®
Postbus 59116
1040 KC Amsterdam
Tel: 020 – 6123285
Fax: 020 – 6123290
Mobiel: 06 - 212 600 66
Email: get@workmassage.nl
Internet;:www.workmassage.nl