Adem in adem ui-ui-ui-uit!

Ademen doen we als vanzelf, zonder dat we er echt over na hoeven te denken. Toch blijkt dat we het onbewust vaak verkeerd doen. Maar hoe moeilijk kan het zijn? Salt-medewerk- ster Roxane Catz nam de proef op de som en ging op ademles.

Adem in, adem uit, meer is niet nodig
Alle stress, plotseling overbodig
De rust gevonden, hernieuwde focus
Helemaal in je eentje als Alfred Jodocus
Aandacht bij jezelf, het leven is nu
Alleen het moment, passeert de revue
In je element, je bent een en al lucht
Volledig geaard, bij iedere zucht
Voel je je verloren, gestrest of gehaast
Neem dan een teug en zorg dat je uitblaast
Kijk eens naar binnen en relativeer
Kijk naar je buik, die gaat nog steeds op en neer


Rapgedicht uit de koker van Daan Weustenraad demanzonderjas.nl

Zet je neus wijd open, adem zo laag mogelijk in naar je buik en dan via je zijflanken in je borst. Adem vervolgens zo lang mogelijk uit en laat alles in gedachten van je afglijden......" Ademdeskundige en yogadocent Fred van Beek zit voor ons op zijn matje en is bezig ons in een intensief uurtje ademhalen de nodige ademkunst bij te brengen. Met zijn tweeëntachtig jaar is hij nog een uiterst kwieke man en zijn 'geheim' is kostbaar maar niet duur: goed ademhalen. "Adem is energie, adem is leven, adem is zijn, adem is al- les!" benadrukt hij. Als baby hadden we ooit een natuurlijk en gezond ademhalingsritme. Maar omdat onze samenleving is gebaseerd op prestatie, waarbij hoger, beter en sneller sleutelwoorden zijn, hebben we het vermogen om de dingen gewoon te laten gebeuren bijna afge- leerd. Ieder mens ademt weliswaar automatisch, maar dat betekent nog niet dat het ook automatisch goed gaat. We moeten onszelf dus als het ware herprogrammeren om iets weer op natuurlijke wijze te kunnen doen."

"Het menselijk lichaam kan 75 procent van zijn energie uit een juiste ademhaling verkrijgen", zegt Fred van Beek.

Basic food
Ik adem me een slag in de rondte en voel hoe mijn lijf en hoofd pret- tig gaan tintelen. Alsof er meer energie en tegelijkertijd ook meer rust en ruimte in mezelf ontstaat. Dat is ook niet zo verwonderlijk want een goede ademhaling zorgt letterlijk voor meer leven in de brouwerij en een betere balans tussen onze rechter- en linkerher- senhelft, tussen verstand en gevoel. Onze ademhaling is daarom een graadmeter voor onze spanningstoestand. De ademhaling is het enige onderdeel van het autonome zenuwstelsel (hetgeen allemaal als vanzelf plaatsvindt, zoals de spijsvertering , bloedsomloop etc.) dat we zelf kunnen beïnvloeden. Inmiddels weet ik wat stress met me doet en dat een eventuele hyperventilatie-aanval zomaar op de loer kan liggen. Reden genoeg om weer eens wat meer aandacht aan deze belangrijkste voeding van ons bestaan te besteden. Een mens kan namelijk gemiddeld veertig dagen zonder voedsel, vijf dagen zonder water, maar zonder zuurstof overleven we het nog geen paar minuten. Het menselijk lichaam kan 75 procent van zijn energie uit een juiste ademhaling verkrijgen. Er bestaan zelfs mensen, zoge- naamde breatharians, die letterlijk alleen van lucht en (zon)licht leven. Niet dat we dit nu massaal zouden moeten nastreven, maar we kunnen er wel van leren dat er nog veel meer uit onze adem te halen valt. Onderzoek heeft vastgesteld dat ongeveer 80 procent van de mensen slechts 30 procent van hun totale longcapaciteit gebruikt. Een oud Indiaas gezegde luidt: 'Het is niet hetzelfde of alleen maar het midden van de kamer wordt schoongeveegd of ook alle hoeken en gaten.' Zo is het ook met de gemiddelde westers mens gesteld die slechts het midden van zijn longen 'schoonveegt'. Als gevolg hiervan functioneert het lichaam als het ware op een lager pitje en krijgen verschillende organen onvoldoende zuurstof om hun taken goed uit te kunnen voeren.

"Onderzoek heeft vastgesteld dat ongeveer 80 procent van de men- sen slechts 30 procent van hun totale longcapaciteit gebruikt"

less is more

Het aantal keren dat je per minuut ademt is afhankelijk van je fysieke inspanning maar ook van je gemoedstoestand. Gemiddeld halen we in rust zeven tot veertien keer adem per minuut. Rond de zes keer per minuut is ideaal. Bij fysieke inspanning adem je dieper en sneller. Tijdens wandelen zo'n tien tot zestien keer per minuut en wel veertig tot zestig keer per minuut wanneer je gaat hardlopen. Bij elke nor- male ademhaling wordt zo'n halve liter lucht in de longen gezogen en dat kan oplopen tot een slordige zeven liter bij één diepe ademha- ling. Door spanning en stress gaan we echter verkeerd ademhalen: te snel of juist te langzaam, wanneer je adem blokkeert. Hierdoor hopen melkzuren en andere kwalijke stoffen zich op in je spieren en orga- nen en sterven lichaamscellen af en kun je allerlei gezondheidsklach- ten krijgen. Van aambeien, vetzucht en slapeloosheid tot aan depres- sies. Het goede nieuws is dat we door onze ademhaling te sturen het tij kunnen doen keren. "In tegenstelling tot wat de meesten geneigd zijn te denken, namelijk dat we veel zouden moeten inademen, gaat het bij een goede ademhaling juist om de úitademing," legt Fred uit. "Deze is essentieel. Door goed uit te ademen maak je je van binnenuit leeg en laat je zaken los. Je moet geven om te kunnen ontvangen.. Goed ademen is volgens Fred het beste én goedkoopste medicijn te- gen allerlei ziektes en kwalen en de sleutel tot een uitgebalanceerd, bewust en gelukkig leven. Dus wat let je om direct van start te gaan? Begin met een paar minuten per dag: adem in, adem uit...... met de na- druk op uit! Hoe beter je uitademt des te beter je inademing. Die volgt als vanzelf. Dit is misschien wel het simpelste, maar beste advies dat ik ooit kreeg. Het leven is soms te eenvoudig om waar te zijn!

www.fredvanbeek.nl

Bekijk hierhet artikel in pdf