"Spring 's in the air!"

...merkte de Engelsman op toen hij door het park liep en de lentelucht opsnoof. Waarop de Nederlander laconiek reageerde met: “Spring zelf!”. Maar dat is niet zo gemakkelijk, nog half in onze winterslaap. Hoe komen we weer in vorm? Ter inspiratie een aantal voorbeelden.

Lenny Versteegden (32, (sport)diëtiste): “ Voeding speelt een belangrijke rol wanneer iemand af wil vallen, maar alleen in combinatie met beweging kan je goede resultaten verwachten. Door beweging word je niet alleen fysiek, maar ook emotioneel sterker zodat eetbuien minder vaak voorkomen. Voor fysieke en geestelijke gezondheid werk ik altijd aan de 4 G’s, zoals ik dat noem. Namelijk Gezond en gevarieerd eten, Genoeg beweging, Goed omgaan met je emoties en Genieten, waarbij rust en regelmaat ook niet vergeten mogen worden. Goed in je vel zitten heeft te maken met een levensstijl en niet met een tijdelijk crash-dieet of jezelf af en toe flink afbeulen. Ik ben onder meer verbonden aan Thermae Son, waar ik de groepscursus ‘Gezond Slank’ begeleid. In een groep sta je er niet alleen voor en motiveer je elkaar. Maar omdat ieder mens natuurlijk anders is, blijft persoonlijke begeleiding belangrijk. Daarvoor maak ik ook gebruik van de Gewichts Manager van Polar (NOOT VOOR REDACTIE; ZIE FITPAGINA, BLZ.....?). Aan de hand van je persoonlijke gegevens, zoals leeftijd, lengte en gewicht geeft dit horloge een advies over het aantal kilo’s dat je te zwaar bent, de beweging en de toegestane hoeveelheid calorieën om tot een goed resultaat te komen. Je ziet vaak dat mensen in het begin heel fanatiek gaan trainen met als gevolg dat ze uitgeput en daardoor ongemotiveerd raken. Door het meten van je hartslag zorgt de Gewichtsmanager er daarentegen voor dat je altijd binnen je eigen grenzen traint, waardoor je niet alleen maar vet verbrandt maar je je ook fit blijft voelen. Zo houd je ook nog energie over voor andere dagelijkse activiteiten.
Voor meer informatie:
Thermae Son, tel. (0499) – 476 383 of www.thermaeson.nl of www.dietistelenny.nl

Rudi Catz (48, vinoloog en horeca-adviser): “Dit jaar heb ik besloten dat er nu echt wat aan gedaan moet worden. Dat buikje kan minder en m’n conditie is ook niet meer wat het geweest is. Aangezien ik joggen niks vind, ben ik nu aan de wandel. Niet zo maar wat wandelen, maar echt flink de pas er in. Je loopt met een rechte rug, ingetrokken buik en strak aangespannen billen. Tijdens het wandelen zwaai je met je armen, rol je goed je voeten af en adem je in door je neus en uit door je mond. Ik heb begrepen dat dit tegenwoordig Body Walk wordt genoemd. Ik vind het allemaal prima, zolang het maar werkt. En dat doet het! Wij wonen in de bossen en daar is het goed toeven. Iedere ochtend stap ik er een flink eind in de rondte. Maar laatst was ik in Amsterdam en dan loop ik heerlijk door de stad en geniet van wat ik daar allemaal zie gebeuren. Van dat uur lopen heb ik de hele dag profijt. Ik voel me in alle opzichten beter in m’n vel zitten. Daarnaast let ik naturlijk ook op m’n voeding. Meer fruit en groente, magere yoghurt, volkoren spullen en natuurlijk een glaasje minder. Ook zit ik regelmatig op de roeimachine, waar ik me dan ruim een half uur helemaal op uitleef. Na drie maanden ben ik nu zeven kilo afgevallen. Precies wat ik wilde, maar dat Body Walken houden we erin. Daar voel ik me uitstekend bij.”
Voor meer informatie over wandeltochten etc.:
www.anwb.nl (vakantie & vrije tijd) www.wandelen.nu of www.tweevoeter.nl

Mieke Valkenaars (54, mede-eigenaar Newport Health & Spa in Huizen): “Ondank het feit dat ik geen fanatieke sporter ben, doe ik iedere ochtend trouw mijn Qi Gong -oefeningen. Qi Gong (spreek uit als ‘Tsji Koeng’, rc) is een oude Chinese holistische bewegingsvorm waarbij nauwkeurige bewegings- en ademhalingstechnieken gecombineerd worden. Qi (of chi) is de energie die door het lichaam stroomt en ons vitaliteit schenkt. Gong is arbeid, dus Qi Gong betekent letterlijk ‘energie voor arbeid’. De vloeiende bewegingen doen denken aan ballet. Discipline is hierbij het sleutelwoord, want alleen door regelmatige oefening krijg je meer energie, word je soepeler en kom je ook geestelijk meer in balans. Je valt er niet van af, maar je lichaamsvorm verbetert wel. Wij wonen buiten, dus tegen de lente doe ik mijn oefeningen in de frisse buitenlucht, waardoor het een nog beter effect heeft. In het voorjaar las ik ook een innerlijke schoonmaakweek in. Dan drink ik alleen maar vers geperst sap en onderga specifiek reinigende behandelingen in onze Spa, zoals bijvoorbeeld de Detoxifying Treatment (een intensieve bodyscrub in combinatie met een stoombehandeling en een aangepaste massage, rc) en de Himalayan Tratment. Deze uitgebreide en intensief reinigende behandeling is gebaseerd op de uit India afkomstige Ayurvedische principes.”
Voor meer informatie over Qi Gong en behandelingen:
tel. (035) – 523 33 04 of: www.newport-health-spa.nl

Ben Rietdijk (34, sportinstructeur): “De Trikke (spreek uit als ‘Traik’, rc)(NOOT VOOR REDACTIE: ZIE FITPAGINA, PAG....) is een nieuw trainingsapparaat waar ik ook cursussen mee geef. Het lijkt nog het meest op een step, maar het werkt totaal anders. Je voeten komen namelijk niet op de grond en je beweegt je voort door middel van een swingende beweging vanuit je heupen en de kracht in je benen. De beweging lijkt op een combinatie van skiën en schaatsen. De Trikke is geschikt voor iedereen en wanneer je de ‘swing’ eenmaal te pakken hebt zijn snelheden van rond de 25 kilometer per uur zeker haalbaar. Door de beweging worden benen, billen en onderrug sterker. Het risico dat je valt is op de Trikke vele malen kleiner dan bijvoorbeeld bij skaten. Wanneer je groter snelheden kan maken is het eventueel raadzaam om een helm en knie- en elleboogbeschermers te dragen. Voor de Trikke kan je overigens gewone sportkleding en sportschoenen dragen.
Voor meer informatie:
Ben Rietdijk Sport, tel. (023) – 538 40 02 of www.benrietdijksport.nl

Debbie Jenner (45, Ground Control Pilates trainer): “Jarenlang heb ik me bezig gehouden met vooral aerobics, maar dat werd me te oppervlakkig. Misschien heeft het met de leeftijd te maken, maar ik kreeg behoefte aan iets dat verder ging dan alleen maar een gespierd en strak lijf. Met Pilates heb ik dat gevonden. Het is geïnspireerd op yoga en het holisitische denken van de oude Grieken, zonder dat er echt een filosofie aan vast zit. Pilates is een zachte en subtiele bewegingsvorm die je spieren versterkt en langer maakt. De oefeningen maken je bewuster en je lichaamshouding verbetert aanzienlijk. Het bewijst dat het helemaal niet nodig is om keihard te zwoegen voor een goed resultaat. Pilates past helemaal in het levenspatroon van nu met burnout, stress en onthaasten en is beslist niet de zoveelste hype. In Amerika bestaat het al jaren en werd het alleen door dansers en atleten gebruikt om te revalideren van blessures of om de balans tussen kracht en souplesse te verbeteren. De laatste twintig jaar wordt het ook beoefend door professionele sporters en iedereen die lekker in z’n vel wil zitten of die overtollige pondjes wil kwijtraken.
Voor meer informatie: tel, (020) 618 40 42 of www.pilatescompany.nl

Hans van Zutphen (51, osteopaat): “ In het voorjaar neem ik altijd extra Multi Billion Dophilus van Solgar in. Dit voedingssupplement zorgt voor een betere darmfunctie. Om de boel daar nog meer ‘op te schonen’ eet ik ’s morgens veel fruit, aangevuld met een scheut Perfect Balance (een combinatie van koudgeperste oliën) en Spirulina. Om mentaal in vorm te blijven mediteer ik iedere ochtend. Zo’n twintig minuten ‘niets’ doen is in het begin niet makkelijk . Maar ook hier geldt: hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. Het resultaat is dat je meer rust en helderheid in je hoofd ervaart, waardoor je ook beter kan focussen. De bekende uitspraal ‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’ is ook mijn levensmotto. Er zijn tegenwoordig veel cursussen en boeken op dit gebied, maar je kunt ook speciale cd’s kopen die je door een meditatie heen leiden. Verder sport ik iedere dag. Ik doe veel aan cross-training, waarbij je diverse sporten afwisselt. Daardoor versterk je meerdere spiergroepen. Rennen doe ik toch het meest. Hiervoor geldt dat je het langzaam moet opbouwen en niets moet forceren. Het beste is om het in het begin vaak af te wisselen met een stevige looppas. Verder zijn goede schoenen heel belangrijk . Koop deze altijd bij een  gespecialiseerde sportwinkel, waar ze door middel van een video een persoonlijke loopanalyse kunnen maken.”
Voor meer informatie over producten van Solgar: www.solgar.nl
Voor meer informatie over loopschoenen e.d.: www.runnersworld.nl

Froukje Feiner (43, moeder en docente aan de mode-academie): “Dit voorjaar ga ik voor de tweede keer vasten in kuuroord de Schouw in Zeeland. Toen ik hier voor de eerste keer door een vriendin mee naar toe werd genomen, had ik geen idee wat me te wachten zou staan. In het begin vond ik het best zwaar om helemaal niets te eten en alleen maar te drinken. De eerste dagen moet je lichaam hier natuurlijk ook aan wennen en begint tevens het proces van loslaten van alle oude troep die je niet meer nodig hebt. Daarom had ik eerst last van hoofdpijn en misselijkheid. Maar al gauw ging ik me steeds beter voelen. Je word daar fantastisch begeleid en volop omringd met liefdevolle aandacht. Ook krijg je diverse behandelingen die het reinigen ondersteunen, zoals massages, baden, pakkingen en klysma’s. Dat laatste klinkt enger dan het is en zorgt er juist voor dat afvalstoffen sneller verdwijnen waardoor je je sneller beter gaat voelen. Ik heb genoten van de rust, de wandelingen in de duinen en langs het strand, de behandelingen, de zorg, kortom: zo’n weekje helemaal voor mezelf. Als werkende moeder wist ik niet wat me overkwam! Nog nooit ben ik zo uitgerust, schoon en opgeruimd van een weekje vakantie teruggekomen. En toen ik eenmaal thuis die oude spijkerbroek weer bleek te passen was dat nog eens een extra cadeautje!
Voor meer informatie:
Kuur- en gezondheidscentrum De Schouw, tel. (0111) – 402 191 of www.kuuroorddeschouw.nl

Annnette van Dongen (53, moeder en kunstschilder): “Zodra de grootste kou weer voorbij is, haast ik mij naar het zwembad. Daar zwem ik dan drie keer per week een half uur lang. Dat zijn zo’n twintig baantjes. Heel saai, maar uiterst effectief. In de zomer gaat het buitenbad open en wordt het zwemmen pas echt lekker. Door te zwemmen merk ik al heel snel dat mijn lijf strakker wordt. Het is de perfecte manier om je hele lichaam te trainen. De rugslag versterkt de buikspieren, maakt de benen en bovenarmer sterker en verbrandt de meeste calorieën (500 – 800 calorieën per uur). De borstcrawl verbetert de  contouren van het lichaam en bevordert de conditie en de schoolslag versterkt de bovenarmen en de binnenkant van de dijen. Daarom wissel ik al deze zwemstijlen voortdurend af, zodat alles aan de beurt komt.
Ook trakteer ik mezelf op een bezoek aan de Hammam. Dit is zo’n Oosters badhuis. Hier krijg je de beste scrubbeurt die maar mogelijk is. Eerst word je gewassen met een zachte olijfoliezeep. Vervolgens ga je een half uur in het Turks bad (stoomruimte) en daarna word je liefdevol, maar stevig gescrubd met een speciale washand. Het is ongelooflijk als je ziet wat er dan van je huid afkomt! Tenslotte krijg je nog een soort van modderpakking en na afloop heb je het gevoel compleet vernieuwd te zijn.”
In Nederland zijn drie Hammam’s: in Amsterdam aan de Zaanstraat 88, tel. (020) – 681 48 18, in Den Haag aan de Rubensstraat 39, tel. (070) 384 14 14 en in Utrecht aan de Groeneweg 54-b, tel. (030) 293 27 84.
Voor meer informatie: www.saunagids.nl